bilde

Aknebehandling

Akne kan for mange være både plagsomt og skjenerende, og heldigvis finnes det mye som kan hjelpe.

Teamet som jobber med hud og hudpleie hos oss består av hudlege, allmennleger, kosmetisk dermatologiske sykepleiere og hudpleiere, som alle er dedikert til å hjelpe deg til sunnere hud og bedre hudhelse.

Akne (kviser) er en vanlig hudplage. For mange starter akneplagene gjerne i puberteten, men hos enkelte oppstår akne i voksen alder gjerne grunnet hormonelle forandringer. Vi tilbyr effektiv aknebehandling, uansett når og hvorfor akne oppstår.

Det er på flere måter belastende å plages med akne. I mange tilfeller er det også vanskelig å behandle, spesielt hos voksne. Tidlig, effektiv behandling av akne reduserer risikoen for arr, pigmenteringer og varige skader i huden.

Årsak til aknedannelse:

Talgkjertlene under huden produserer talg. Dette talget fraktes opp til porene, som slipper det opp til hudoverflaten. Dette er helt normalt. Det er når talg setter seg fast under huden at porene blir betente, og denne betennelsen forårsaker akne.

Akne skyldes økt talgproduksjon på grunn av hormoner eller andre faktorer, trange utførselsgangen i talgkjertlene, samt økt produksjon av bakterien «propionebakterie akne». Det finnes store variasjoner i grad av akne, alt fra noen få kviser til dype cyster, eller smertefulle kuler under huden.

Aknebehandling kan være ulike ting, og ofte er det en kombinasjon som er det mest effektive. Mange har god effekt av kjemisk peel, laser, microneedling og mesoterapi, i tillegg til et skreddersydd hudprogram hjemme. Vi har også leger hos oss, som kan skrive resepter ved behov.

bilde

Kjemisk peeling:

En kjemisk peeling er en kjemisk eksfoliering av huden, og er effektivt i aknebehandling. En kjemisk peeling fjerner gamle og skadede hudceller, i tillegg til urenheter dypt ned i porene. Når vi behandler akne med kjemisk peeling bruker vi gjerne peelinger som inneholder fettløselige og betennelsesdempende syrer som er meget effektive når vi skal behandle akne. Antall behandlinger, og behandlingsfrekvens avhenger av utgangspunkt, alvorlighetsgrad, hvor sterk peeling som benyttes og om behandlingen kombineres med andre behandlingsformer, men vanligvis regnes tre til fire behandlinger med et intervall på to uker som tilstrekkelig.

Laser:

Ved innlandet Hudklinikk bruker vi ofte Fotona laser i behandligen av betent akne. Fotona har nøyaktig styrt laserlys som trygt penetrerer inn i huden og målrettet treffer talgkjertlene. Laserstrålen virker betennelsesdempende og antibakteriell. Behandlingen demper inflammasjonen, og reduserer også risikoen for at det utvikler seg ytterligere betent akne. Antall behandlinger som kreves for å oppnå ønsket resultat avhenger av utgangspunkt og alvorlighetsgrad, samt om behandlingen kombineres med andre behandlingsformer, men som regel vil fire behandlinger med to ukers mellomrom gi gode resultater.

Microneedling:

Microneedling er en avansert fraksjonert behandling som er designet for å fremprovosere en tilhelingsrespons i huden. Behandlingen går ut på å lage mikrokanaler i forskjellige hudlag hvor tilpassede aktive ingredienser sluses ned og blir tatt opp av dypereliggende hudceller. Når vi jobber med akne ønsker vi å behandle det øverste hudlaget, og å åpne opp for luft ned i porene. Propionebakteriene dør ved oksygentilførsel, og vi stimulerer også til stabilisert talgproduksjonen. Vi kombinerer gjerne mikroneedling med kjemisk peel for maksimalt utbytte av peelingen.

Antall behandlinger som kreves, samt behandlingsintervall avhenger av utgangspunkt og alvorlighetsgrad, samt om du bruker et tilpasset hjemmeprogram.

Mesoterapi:

Mesoterapi er injeksjonsbehandling som gir huden ny vitalitet, samtidig som den gir næring og behandler. Ved mesoterapi er ulike ingredienser satt sammen for effektivt å behandle akne. I tillegg kan vi tilsette ingredienser som er med på å styrke huden. Mesoterapi er svært godt egnet til å kombinere med ulike andre behandlinger for å optimalisere resultatet av disse. Ved denne behandlingen er det lite til ingen nedetid, og du kan returnere til jobb samme dag

Hudprogram:

Har du lett til moderat akne er det stor sjanse for at du kommer i mål med et hudprogram tilpasset dine utfordringer og din hudtype. Det du gjør med huden hjemme er veldig viktig. Derfor anbefaler vi deg å komme til oss for å få råd om hva som passer din hud.

Kosmetisk dermatologisk sykepleier vil vurdere grad av akne, og anbefale et medisinsk behandlingsprogram tilpasset din hud. Du vil få tett oppfølging under behandlingen.

Kommer man ikke i mål med lokal behandling, eller ser vi at du har alvorlig og arr-dannende akne vil vi henvise deg til lege. Legene ved Innlandet Hudklinikk har lang erfaring med aknebehandling, og vil kunne ordinere reseptbelagte kremer, eller behandling i tablettform.

kr 1590,-

Før behandlingen

Ved Innlandet Hudklinikk er vi opptatt av at du skal føle deg trygg, derfor gjennomfører vi gjerne en gratis konsultasjon i forkant av behandlingen. Du fyller ut et helseskjema og blir deretter undersøkt av en av våre kosmetiske sykepleiere som anbefaler behandling ut fra indikasjon. Sykepleieren vil også snakke med deg om ønsker og mål for behandlingen. Det settes av god tid til samtale, og du vil få stille de spørsmålene du har. Det er viktig for oss at du føler deg godt ivaretatt, og du vil få god informasjon.

Behandlingen kan eventuelt utføres i forbindelse med konsultasjonstimen, men for mer tidkrevende behandlinger må imidlertid en ny time settes opp.

Selve behandlingen

Målet med enhver aknebehandling er å redusere talgproduksjonen og bekjempe infiserte kjertler, uansett hvilken behandlingsform man benytter. Vi tilbyr forskjellige veldokumenterte behandlingsformer, og har lang erfaring med aknebehandling. Hva vi anbefaler deg avhenger av alder, type og alvorlighetsgrad. Ofte kombineres ulike behandlingstyper for optimalt resultat, dette vil vi snakke med deg om under konsultasjonstimen. Behandlingsmulighetene for gravide er begrenset grunnet risikoen for bivirkninger.

Etter behandlingen

Hvordan du skal forholde deg etter behandlingen kommer helt an på hvilken behandling du skal ta. Gå gjerne inn på hver enkelt behandling, og få mer detaljert informasjon.

Før-/etterbilder

Bilder kommer snart…

Inntil vi får lagt ut bilder, kontakt klinikken for før-/etterbilder.

Kontaktskjema

Kundetilbakemeldinger

Veldig fornøyd!

Jeg har aldri vært på en kosmetisk klinikk før, for jeg har aldri turt å tenke på å ta slike behandlinger. På Innlandet Hudklinikk ble jeg møtt av to blide damer, som tok seg god tid og forklarte meg alt på en enkel måte. Har nå tatt flere behandlinger, og er så fornøyd!

Ann-Lise, 52 år

Godt for kroppen.

Har fått god hjelp med stive muskler, og en trøblete rygg. Er nå fast inventar på klinikken hver 3. uke, og kan anbefale alle massasje på Innlandet Hudklinikk.

Steinar, 46år

Vi kommer tilbake.

Reiser helt fra Hamar med et par venninner for å ta behandling, og det er virkelig verdt turen! Flinkere damer skal du lete lenge etter!

Wenche, 48år

Trenger ikke reise til Oslo mer.

Jeg har kjørt til Oslo for å ta behandlinger i mange år, men måtte prøve det lokale tilbudet så snart de åpnet, og nå blir det ikke flere Oslo-turer på denne dama. Fantastisk med et så bredt tilbud like i nærheten!

Elisabeth, 57år

Går fast til Therese for fotbehandling, og ingen klarer å fikse føttene mine sånn som henne. Flotte lokaler, og veldig enkelt å finne fram er også et pluss.

Tom, 72år

Våre behandlere